quinta-feira, 25 de fevereiro de 2010

Gary Hamel: Deconstructing Apple — Part I

Cópia de um e-mail que deixei numa lista de discussão que faço parte com Professores (assim, com letras maiúsculas) da FGV.


Acabei de ler um excelente artigo no Blog do Gary Hamel sobre a Apple e o iPad. Excelente não só porque foi escrito por "ele" (o cara é bom, muito bom), mas tmb por levantar pontos que estavam sendo discutidos aqui na nossa lista, acrescentando seu ponto de vista e levando o leitor à reflexão.
Enquanto lia ia me lembrando das mensagens trocadas entre os professores, por isso resolvi trazer pra cá. Vejam que ao final ele nos prepara para "Parte 2", mais que isso, deixa perguntas no ar que podem ser aproveitadas  na nossa discussão e em salas de aula. Em seguida vem algo de valor inestimável, que só a tecnologia pode nos proporcionar: atentem para a área de comentários. Pessoas de todo o planeta dando sua contribuição, ali tão perto do Professor Hamel, mostrando opiniões divergentes que enriquecem o que ele tentou transmitir. Vale a pena e vou deixar um pedacinho aqui para incentivá-los: (vão lá, cliquem aqui.)

There are many in the blogosphere who are betting against the iPad. Much of the skepticism seems to be a visceral reaction to Apple’s recent triumphs. Apparently it is easier to tolerate jaunty immodesty when a company is a struggling also-ran and not a high-tech juggernaut. Yet despite the alleged shortcomings of the iPad (no camera, no Java, no Flash, no stylus), you’d have to be at least a tiny bit stupid to bet against Apple.
Over the past decade, the pride of Cupertino has produced a mind-boggling parade of accomplishments.
– Having been dismissed as a footnote in the personal computer industry, Apple is now the market leader in computers costing more than $1,000. In one recent month, its market share in this segment exceeded 90%. ii
– Though it was a late entrant into the mobile phone business, Apple currently makes more money from roughly 3% of the global handset market than Nokia makes from more than 30%. iii
– Within six years of launching its online music store in 2003, Apple had become the world’s largest music retailer. iv
– Apple’s first physical store opened in 2001. Five years later, Apple’s sparse, elegant shops were generating four times more revenue per square foot than its big box competitors,v and its Fifth Avenue store in New York is thought to be the most profitable retail outlet in the world.vi
– At $180 billion, Apple’s market value is currently three and half times that of Nokia, and more than 60% higher than Hewlett-Packard’s—a company with three times Apple’s revenue.

Elerson Nilseler Nogueira
Skype: elerson

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